Grandis XXI. – Vocational Education for Interprofessional Elderly Care in the 21st century

A demográfiai változások következtében világszerte növekszik a gondozásra szoruló idős emberek létszáma. A 65 évesnél idősebb népesség aránya 2014-ben elérte 18,5%-ot az Európai Unióban, és az előrejelzések szerint ez az arány 2060-ra megközelíti a 30%-ot. Az idősödő társadalmak az EU országok számára a XXI. század legnagyobb kihívását jelentik, amelyre nemcsak az egészségügyi és szociális ellátó rendszereknek, hanem csaknem minden szektornak, köztük az oktatásnak, és a szakképzésnek is reagálnia kell.

Az (állami) szociális gondozó intézmények egyre kevésbé tudják (magukra) vállalni, hogy a XXI. század igényeinek megfelelő ellátást biztosítsák (gondozottakat saját intézményükben kezeljék). A szociális terület módszertani szemléletváltása (személyre szabott ellátás, segítségnyújtás), a növekvő társadalmi igény az aktív életforma fenntartására megnövelte a decentralizált, otthoni ápolást segítő munka jelentőségét, és egyre fontosabb az egyedi, otthoni, technológiák által is támogatott testi-lelki gondozás, az inter- és intragenerációs kommunikáció megszervezése, az önsegítő hálózatok létrehozása és működtetése.

A Grandis XXI. projekt célja gyakorlatorientált, modulrendszerű és kompetencia-alapú továbbképzési program (tematika és tananyag) kidolgozása a szakképzés számára, amely a résztvevőket felkészíti az idős emberek otthonába telepített, életfunkciók megfigyelésére, riasztásra alkalmas okos eszközök, és az önálló életvitelt elősegítő, interneten keresztüli kapcsolatteremtést, kommunikációt, tanulást támogató IKT rendszerek hatékony alkalmazására.

Célcsoport:

  • szociális szakmákban szakképzésben tanuló diákok,
  • gyakorló szociális gondozók,
  • a hosszú távú idősgondozásba bevont informális gondozók és családtagok,
  • rokon szakterületeken nyugdíjba vonult aktív és munkaképes („fiatal”) idősek, például nyugdíjas pedagógusok, nyugdíjas informatikusok.

A projekt céljai:

  • Tanulmány a 21.századi szociális gondozók tanulási szükségleteiről, négy országban végzett szükségletelemzés alapján.
  • Az európai és hazai képesítési keretrendszernek megfelelő (EQF, NQF) megfelelő „Networked Elderly Caregiver” kurzus képzési programja, tematikája.
  • A „Networked Elderly Caregiver” online tankönyv és tananyag (szöveg, videó, animáció) elkészítése három nyelven (EN, FR, HU), 5 modulban.
  • NEC (Networked Elderly Caregiver Certification) akkreditált tanúsítvány a partnerországokban.

Partnerek:

  • Prompt-H Számítástechnikai Oktatási, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., Magyarország
  • SZÁMALK-Szalézi Szakgimnázium, Magyarország
  • Veszprémi SZC Öveges József Szakképző Iskolája és Kollégiuma, Magyarország
  • Universidad Europea de Madrid SL, Spanyolország
  • ASTON University, Egyesült Királyság
  • The Irish Computer Society, Írország
  • GUIMEL Training, Innovation and Consulting Company, Franciaország
  • Corvus Felnőttképző Kft. – Magyarország

Projekt alapadatai:

  • Cím: GRANDIS XXI - 21st - Vocational Education for Interprofessional Elderly Care of the 21st century
  • Projekt azonosító: 2016-1-HU01-KA202-023044
  • Programm: Erasmus KA2: Cooperation for innovation and the exchange of good practices
  • Résztvevő országok: Magyarország, Egyesült Királyság, Írország, Franciaország
  • Időtartam: 2016. október 1. – 2019. június 30.
  • Koordinátor: Prompt-H Kft.
  • Kontakt: edu@prompt.hu